Wielrenbroek met supervezel

Wielrenbroek met supervezel

Wielrenbroek met supervezel

Met het 'Grand Départ' van de Tour de France ging afgelopen weekend in Utrecht de zomer 2015 van start. De thermometer is weer wat gezakt, maar het echte zomergevoel blijft, dankzij het dagelijkse wielerspektakel. 'Onze jongens' doen het nog goed. Chemie helpt hen daarbij een handje.

Speciale koersbroek

Eigenlijk is de Tour de France één grote etalage van de chemie. Lichte fietsen, sterke banden en veilige helmen zijn gemaakt uit innovatieve materialen die zonder chemie ondenkbaar zijn. In de Chemie Is Overal campagne maakten we daar al melding van.

Chemiebedrijf DSM voegt daar nu een nieuw materiaal aan toe. Samen met de kledingleveranciers van team Giant-Alpecin ontwikkelde DSM speciale koersbroeken, versterkt met de supersterke Dyneema kunststofvezel. 

Dyneema is - bij vergelijkbaar gewicht - wel vijftien keer sterker dan staal. Het is een populair materiaal voor lijnen en touwen van vissers, vliegers en zeilers. Je vindt het ook in kogelwerende vesten, motorkleding en veiligheidshandschoenen.

Het bleek een aardige uitdaging om de vezel in een wielerbroek te verwerken. Die moet namelijk erg soepel zijn, en Dyneema rekt nauwelijks.

De oplossing was het materiaal vooral te gebruiken op de plaatsen waar de bescherming het meest effectief is: rond de dijen en de heupen. Als een renner bij een valpartij over het asfalt schuift, ontstaan daar de meest vervelende wonden.

Geen schaafwonden

Bij de forse valpartijen in de eerste etappes bleven de renners van Giant-Alpecin redelijk ongedeerd. 'Geen schaafwonden dankzij Nederlandse wielrenbroek' wist RTL nieuws te melden. De onfortuinlijke Tom Dumoulin moest in de derde etappe afstappen vanwege een schouderbreuk, maar zijn broek was nog heel. Ook bij de gevallen Ramon Sinkeldam bleek de waarde van de Dyneema versterking.

Aan de Volkskrant vertelde Giant-Alpecin renner Roy Curvers waarom hij een gruwelijke hekel heeft aan schaafwonden: 'Ze herstellen langzaam, houden je 's nachts uit je slaap en maken massages onmogelijk.' Curvers is positief over de nieuwe broek en denkt dat in de toekomst alle renners er mee zullen rijden. Het zal net zo gaan als met de helm, denkt hij: 'Twintig jaar geleden reed niemand met een helm op, nu draagt iedereen er een. De helm is niet meer uit het peloton weg te denken en ik denk dat het met deze vernieuwing net zo zal gaan.'

Het artikel uit de Volkskrant is te lezen via Blendle.

De verstevigde koersbroek speelt een hoofdrol in DSM's communicatie rond de Tour de France:

Grote foto bovenaan: Team GIant-Alpecin.
Gevallen wielrenner: Flickr, Rob Lucas.

 

 

Terug naar overzicht