Softijs beschermt asfaltweg

Softijs beschermt asfaltweg

Softijs beschermt asfaltweg

AkzoNobel maakt asfaltvriendelijk strooizout

De eerste nachtvorst is gesignaleerd, talkshowpresentatoren noemen de Elfstedentocht: de winter is duidelijk in aantocht. AkzoNobel is er klaar voor, meer zelfs dan in andere jaren. Het chemiebedrijf presenteerde eerder dit jaar een speciale toevoeging voor strooizout waardoor asfaltwegen minder snel kapotvriezen.

In ijzige winternachten gebeurt met asfalt hetzelfde als met een niet afgesloten waterleiding. IJs heeft meer volume dan water en door de druk van het ijs ontstaan beschadigingen. 

Gewoon strooizout kan dat niet voorkomen. Het verlaagt weliswaar het vriespunt, tot een paar graden onder nul, maar als de temperatuur laag genoeg is zal het water toch bevriezen. Daardoor kunnen asfaltwegen in strenge winters flink beschadigd raken.

Softijs

Maar er is ijs en er is ijs. Een softijsje is veel minder hard dan een waterijsje, ook als het net uit de vriezer komt. Researchers van AkzoNobel gingen daarom op zoek naar een manier om ijswater op de weg als softijs te laten bevriezen.

Daarbij kwamen ze op het spoor van natuurlijke stoffen die water veel trager laten bevriezen en bovendien in zacht en bros ijs resulteren. Aan de hand daarvan ontwikkelden ze het nieuwe strooizout-additief Ecosel®AsphaltProtection.

Wat het precies is blijft een bedrijfsgeheim, maar het is milieuvriendelijk en biodegradeerbaar aldus AkzoNobel. Het bedrijf testte het middel in de winter van 2012/2013 op 800 kilometer asfaltweg in Zweden, Denemarken, Oostenrijk en Nederland. Met als opmerkelijk resultaat dat het de vorstschade kan halveren ten opzichte van het gebruik van gewoon strooizout.

Pinguins

Volgens AkzoNobels business development manager Anne Giatty zijn behalve softijs ook pinguïns een inspiratiebron geweest bij de ontwikkeling van het nieuwe strooizout. "Hun voeten plakken niet vast aan het ijs. Die eigenschap hebben we gebruikt", zegt Giatty. Ook de wetenschap waarom vissen niet bevriezen in heel koud water is gebruikt bij de ontwikkeling van het product.

Beluister hieronder een interview van RTV Oost met Anne Giatty. 

Foto's: AkzoNobel/Rijkswaterstaat.

Terug naar overzicht