Op spanning met stikstof

Op spanning met stikstof

Op spanning met stikstof

Heeft het voordelen om autobanden met stikstof te vullen?

Behalve brandstof moet je van tijd tot tijd ook een beetje lucht 'tanken'. Moeilijk is dat niet, maar toch brengen maar weinig automobilisten regelmatig hun banden op spanning. En dat  kost hen geld, want te zachte banden leiden tot hoger brandstofverbruik. Bij een volgeladen vakantieauto die veel kilometers maakt kan dat aardig in de kosten schelen. Daar komt nog bij dat te zachte banden sneller slijten. Ook dat is niet goed voor je portemonnee.

Sommige bandencentra zeggen hierbij te kunnen helpen. Zij bieden aan de banden te vullen met zuivere stikstof. Dat zit per slot van rekening ook in de banden van Max Verstappen en zijn Formule-1 collega's. En als het daar nut heeft, dan vast ook in gewone autobanden.

Wie zich afvraagt waaróm stikstof beter is dan lucht, krijgt allerlei antwoorden. "De chemische eigenschappen van stikstof bieden […] een aantal voordelen ten opzichte van gewone perslucht" schrijft een bandenleverancier. Volgens anderen is stikstofgas 'dikker' dan lucht, of zijn stikstofmoleculen groter, zodat ze niet uit de band kunnen ontsnappen.

Geen zuurstof

Dat kun je voor zoete koek aannemen, maar je kunt ook eerst even nadenken. Dan realiseer je je misschien dat lucht zoals we die inademen al grotendeels uit stikstof bestaat: 78% van het totaal. De rest is vooral zuurstof (zo'n 20%), en dan is er nog CO2 en wat bijzondere gassen zoals argon en neon, allemaal in (zeer) kleine hoeveelheden. En er kan, afhankelijk van het weer, waterdamp aanwezig zijn.

Wie 100% stikstof in zijn band stopt, vermijdt dus die 20% zuurstof. Het klopt dat stikstofmoleculen minder snel door het licht poreuze rubber ‘weglekken’ dan zuurstofmoleculen. Die laatste zijn wat ‘slanker’ en wriemelen zich makkelijker tussen de rubbermoleculen naar buiten.

Maar dat is vooral theorie, in de praktijk merk je er weinig van. De ANWB en haar Engelse en Duitse zusterverenigingen zien dan ook weinig voordeel in het gebruik van stikstof. Aan prijsbewuste Nederlanders luidt daarom het advies dat regelmatige controle van de bandenspanning nog altijd het meest zinvol is.

Droge vulling

Dat de Formule 1 wel voor stikstof kiest, heeft vooral te maken met het effect van waterdamp. Daar kan een paar procent van in lucht aanwezig zijn, vooral in een vochtig klimaat. Het zorgt er voor dat de druk in de band sterker afhankelijk wordt van de temperatuur.

Als je met 130 km/u over de A2 rijdt merk je dat niet, maar 300 km/u op een F1 circuit is een heel ander verhaal. Dan lopen de temperaturen heel hoog op en dan is het veiliger om een droge vulling in de band te hebben. Zuivere stikstof is dan een makkelijke manier om dat voor elkaar te krijgen.

Een bijkomend chemisch voordeel is dat stikstof een inert, niet-reactief gas is. Dat beperkt het risico dat binnen in de band brand zou kunnen ontstaan. Maar ook hier geldt dat vooral Max Verstappen en zijn collega's daar baat bij hebben. De gemiddelde bestuurder mag er van uit gaan dat zijn luchtgevulde banden geen enkel gevaar opleveren.

Afbeeldingen: Wikimedia Commons

 

Terug naar overzicht