Kijk op kunst

Kijk op kunst

Kijk op kunst

Meesterwerken onder de (chemische) loep

Museumbezoek is voor velen een favoriet vakantie-uitje. De aantrekkingskracht van Vermeer, Rembrandt, Van Gogh en tijdgenoten is ongekend. In lange rijen staan de toeristen voor publiekstrekkers als het Amsterdamse Rijksmuseum en het Haagse Mauritshuis.

Het is fantastisch dat de oude meesters nog steeds, eeuwen overbruggend, hun publiek weten te boeien. Natuurlijk is dat te danken aan hun vakmanschap. Maar ook aan de harsen en pigmenten die ze destijds gebruikten.

Voor restauratoren is het van groot belang te weten hoe de metalen en moleculen in de gebruikte verfsoorten zich gedragen. Het helpt hen te achterhalen of wij nu hetzelfde zien als wat Rembrandt en zijn vakbroeders destijds zagen.

Opmerkelijke partner

Kennis van de chemie van olieverf is erg belangrijk bij het behandelen en conserveren van de schilderijen. Nederlandse chemici doen al jaren materiaalonderzoek aan allerlei exemplaren uit de collecties van de bekende musea. Zo zijn chemici uit Amsterdam en Delft nauw betrokken bij Science4arts, het onderzoeksprogramma van NWO, de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk onderzoek.

Een opmerkelijke partner in het schilderijenonderzoek is oliegigant Shell. Het bedrijf beschrijft op zijn website de samenwerking met de afdeling restauratie en onderzoek van het Mauritshuis. Geavanceerde apparatuur van het Shell Technology Centre Amsterdam (STCA) blijkt behalve voor de analyse van oliemonsters óók bijzonder waardevol in het onderzoek naar schilderijen van Jan Steen.

De analyse van verfmonsters moet meer duidelijkheid verschaffen over de werkwijze, verblijfplaats, techniek en stijl van de Hollandse meester. In onderstaande video vertellen restaurator Sabrina Meloni en conservator Ariane van Suchtelen van het Mauritshuis over de start van het oeuvreonderzoek rondom Jan Steen. 

De collage bovenaan deze pagina is overgenomen van de website van Shell.

 

Terug naar overzicht