De Rode Loper

De Rode Loper

De Rode Loper

Een serie informatieve films over de ontwikkeling van geneesmiddelen

Waar blijft de pil tegen kanker? Waarom is er nog geen vaccin tegen aids? In een maatschappij die met wetenschap en technologie allerlei problemen en ongemakken weet op te lossen, zijn de verwachtingen hooggespannen. Maar het is enorm lastig, dat geneesmiddelonderzoek. Een serie informatieve films van het Leiden Bio Science Park maakt duidelijk hoeveel brainpower, high tech en tijd er in gaat zitten.

Naar analogie van de Leidse Loper, de stadswandeling langs 24 historische plekken in de binnenstad, kreeg de serie films het thema De Rode Loper. Geneesmiddelonderzoek is immers onderdeel van de 'rode biotechnologie' zoals biotechnologie voor de gezondheidszorg wel wordt aangeduid. (Daarnaast is er de witte biotechnologie, voor voeding en industrie, en de groene biotechnologie, in de landbouw.) 

Virtuele wandeling

De negen korte films zijn gemaakt op initiatief van de ondernemersvereniging van het Bio Science Park en daarom staan deelnemende bedrijven centraal. Toch zijn het geen gelikte bedrijfsfilms, maar informatieve video's die als het ware een virtuele wandeling vormen. Niet alleen langs, maar vooral ook achter de gevels van de bedrijven.

De films tonen de belangrijkste stappen van de ontwikkeling van medicijnen. Eerst de route van fundamenteel onderzoek naar werkzame moleculen, vervolgens productontwikkeling, en het testen van de werkzaamheid, veiligheid en houdbaarheid. Uiteraard krijgt ook het klinisch onderzoek alle aandacht, en uiteindelijk het voorschrijven van de nieuwe medicijnen voor de behandeling van patiënten.

Onderstaande video, de eerste uit de serie, belicht het werk bij het Leiden Academic Center for Drug Research (LACDR), waar wetenschappers ziekten op moleculair niveau proberen te begrijpen en zo tot identificatie van nieuwe drug targets hopen te komen. 

Een overzicht van alle films is te vinden op de website van het Bio Science Park. De films zijn er ook in het Engels en worden bovendien onder de aandacht gebracht op Facebook en Twitter.
 

Terug naar overzicht