Auto op mierenzuur

Auto op mierenzuur

TU/e studenten willen schone waterstofauto op vloeibaar mierenzuur laten rijden

De waterstofauto is al jaren een schone en duurzame belofte. Schoon omdat het verbranden van waterstof alleen maar water oplevert en geen vervuilende uitlaatgassen. En duurzaam omdat waterstof uit water te maken is, met groene stroom, of met zonlicht en een katalysator.

De meeste autofabrikanten hebben al laten zien dat het kan, een auto op waterstof laten rijden. Op de foto zie je bijvoorbeeld een exemplaar van General Motors.

Toch rijdt nog vrijwel niemand in zo'n auto, want waterstof kun je niet zomaar tanken. Onze infrastructuur is vooral ingericht op vloeibare brandstoffen zoals benzine en diesel.

Die hebben vergeleken met waterstof ook nog eens het voordeel van een hoge energiedichtheid. Anders gezegd: op een volle benzinetank kun je veel verder rijden dan op een volle tank waterstof.

Mierenzuur

Een team studenten van de Technische Universiteit Eindhoven wil daar verandering in brengen. Als het aan hen ligt vullen we de waterstofauto in de toekomst niet met waterstof maar met mierenzuur. Team FAST noemen ze zichzelf, een afkorting voor Formic Acid Sustainable Transportation. Je raadt het al: het Engelse woord voor mierenzuur is formic acid. Vorige week kregen de studenten van Technologiestichting STW een 'Open Mind' subsidie van 50.000 euro om hun idee verder te ontwikkelen.

De studenten gebruiken mierenzuur in feite als een opslagmiddel voor waterstof. Als waterstof met kooldioxide (CO2) reageert dan krijg je namelijk mierenzuur (de formule staat hiernaast). Dat mierenzuur stop je in de tank van de waterstofauto, die het dan kan splitsen en er zo het waterstof weer uit kan halen. Dat idee is niet nieuw, maar tot nu lukte het niemand om het in praktische zin uit te werken.

Katalysator

Het probleem zat altijd in de tweede stap: snel en genoeg waterstof uit het mierenzuur vrijmaken om de auto te laten rijden. Dankzij twee scheikundestudenten denkt Team FAST dat nu wel te kunnen. Ze vonden een katalysator die extreem snel waterstof uit mierenzuur vrijmaakt. Bij een temperatuur van 65 graden is het mierenzuur stabiel, maar na verwarming naar 90 graden komt het waterstof snel vrij.

Met de STW subsidie gaan de studenten dat proces van het lab naar een echte auto overbrengen. De doelstelling van team FAST is duidelijk: binnen een jaar een auto op mierenzuur laten rijden.

De eerste stap is een werkend schaalmodel van een mierenzuur-auto, maar nog voor het eind van 2016 wil het team met een omgebouwde waterstofauto op mierenzuur door Europa gaan rijden.

 

Terug naar overzicht